Erling Tingkær har siden sin debut i 1968 udfoldet sig i mange kunstneriske udtryksformer, det være sig i tegning, akvarel, olie- og akrylmaling, skulpturer i bronze og stentøj og fiberbeton, mobiler, land-art og teater, og han søger hele tiden nye udfordringer i sin udfoldelse.
Erling Tingkærs væsentligste bidrag har været hans mange udsmykninger i det offentlige rum og i institutioner rundt om i hele landet. Han udtrykker sig i et figurativt formsprog fyldt med humor og finurlige indslag med en umiddelbar attitude til sit publikum. Især i sine udsmykninger appellerer han til fysisk kontakt med værket.
“Nysgerrighed er en drivkraft i bestræbelserne på at forstå verden og på at forstå mig selv gennem den kunstneriske proces.
I kontakten med materialet og i arbejdsprocessen opstår fortællingen, den finder sit eget udtryk og dermed finder værket sin egen form.”
Lise Seisbøll, kunsthistoriker skriver om kunstneren
Erling Tingkær er en ener i dansk kunst – med dette finurlige, figurative formsprog, fuld af fabel- og sagnvæsener, der godt nok er skabt med inspirationer fra hans rejser i fjerne lande, men som samtidig er helt Erlings egne opfindelser! Figurerne forestiller ikke bestemte guder eller væsener, som kunstneren så har fortolket. Næ, med både lune, opfindsomhed og sine steder snerten af genius konstruerer han aldrig før sete væsener med aldrig før sete finesser. Det kan være bevægelige led og løsdele, der fungerer som en integreret del af skulpturen, men ved at ændringer på sammensætningen skabes en ny variant af samme skulptur. Dette vel at mærke gjort, uden at skulpturen som helhed lider under det.
Igennem en årrække har Tingkær fået stadig flere udsmykningsopgaver, især uden døre rundt om i Danmark. Hans figurer egner sig fortrinligt også til at blive udført i relativt store formater. Der står de, bolig- og landskabsvæsenerne stilfærdigt og stoisk midt iblandt myldrende mennesker og hjælper med til at skabe en smule harmoni i tidens forjagede kaos.